دنباله ی کتاب کار ادبیات 1 دبیرستان
 
چهارده معصوم
 

---------------------- فردوسی ------------------------

1-     هدف چنگیز از گشودن قبر ها چه بود؟

2-     منظور از زایر نامدار کیست؟

3-     «غرق در گل بودن» مزار فردوسی و «غرق در خون بودن»مزار تیمور، هر کدام نشانه ی چیست؟

4-     معنی واژه های «لگام» و «زایر» را بنویسید.

5-     کتاب «برخورد اندیشه ها» از کیست؟

------------------------ قطرات سه گانه ----------------------

1- مناظره ی میان سه قطره ترجمه ی قطرات سه گانه از   .    .    .    شاعر ایتالیایی است که   .    .    .    پدر پروین اعتصامی آن را ترجمه کرده است.

2- پروین اعتصامی در یکی از سروده های خود  .    .    .     متأثّر از قطرات سه گانه بوده است.

3- واژه های ذیل ، مربوط به درس را معنی کنید.

      الف) ربّ النّوع:                           ب) موّاج:                       پ) مشّاطه:                     ت) ریاحین:                  ث) اَزهار:

1-     منظور قطره ی سوّم از گفتن جملات ذیل چیست؟

« من چیزی نیستم، من از چشم دختری افتاده ام. نخستین بار تبسّمی بودم؛ مدّتی دوستی نام داشتم؛اکنون اشک نامیده می شوم.»

     5- معنی روان عبارات ذیل را بنویسید.

      من ژاله و پیشرو بامدادم، مرا مشّاطه ی صبح و زینت بخش ریاحین و ازهار می دانند.

-------------------- پروردگارا ---------------------

1-   .     .     .     از شاعران بزرگ و از افتخارات هندوستان و مشرق زمین است. در کلکته چشم به جهان گشود و در کودکی با ادبیات هند آشنا شد.او به دریافت جایزه ی ادبی نوبل نیز نایل آمده است.

2- در عبارت«بی نوایی و تنگ چشمی را از دلم ریشه کن ساز و از بیخ و بن برکن.»

      الف) «تنگ چشمی» یعنی چه؟

      ب) «ریشه و بیخ» به «بی نوایی و تنگ چشمی » نسبت داده شده است. به نظر شما در این گونه کاربرد ،کدام آرایه ی ادبی شکل می گیرد.

2- با توجّه به درس، عشق در چه صورتی ثمر بخش می شود.

3- «زانوی دنائت خم کردن »کنایه از چیست؟

4- معنی روان عبارات ذیل را بنویسید.

قدرتی به من بخشا تا روح خود را از تعلّق به جیفه های ناچیز روزگار بی نیاز کنم و از هرچه رنگ تعلّق پذیرد آزادش سازم.

5- واژه های ذیل ، مربوط به درس را معنی کنید.

            الف) دنائت:                    ب) تعلّق:                        پ) جیفه:                       

2-     «ش»در عبارت« از هرچه رنگ تعلّق پذیرد آزادش سازم.» از نظر دستوری ، چه نقشی دارد؟

3-     «قطعه ی ادبی» به چه نوشته ای اطلاق می شود؟

---------------------- درس دوازدهم:ادبیات غنایی ----------------------

1-     ادبیات غنایی به کدام نوع ادبیات گفته می شود؟

2-     کلمه ی غنا در اصل به چه معنی است؟

3-     ادبیات غنایی شامل چه مسائل و موضوعاتی است؟

4-     چند نمونه از آثاری را که در حوزه ی ادبیات غنایی قرار می گیرند ،نام ببرید.

5-      .    .   .    معروف ترین سراینده ی داستان های بزمی ادبیات فارسی در قرن  .   .   .  ا ست.

6-     خمسه ی نظامی شامل چه داستان ها وکتاب هایی است؟

----------------------- از کعبه گشاده گردد این در----------------------

1- با توجه به بیت های ذیل به سؤالات مربوط پاسخ دهید.                                                                                                                چون رایت عشق آن جهانگیر                      شد چون مه لیلی آسمان گیر                                                                     برداشته دل زکار او بخت                         درماند پدر به کار او سخت                                                                       خویشان همه در نیاز با او                          هریک شده چاره ساز با او

                        بیچارگی وِرا چو دیدند                             در چاره گری زبان کشیدند

                        گفتند  به  اتفاق   یک سر                           کز کعبه گشاده گردد این در

                        حاجت گه جمله ی جهان اوست                   محراب زمین و آسمان اوست

            الف) منظور از «جهانگیر» کیست؟                                                                                                                           ب) در ترکیب«رایت عشق» چه آرایه ی ادبی وجود دارد؟

            پ) «مه» استعاره از چیست و منظور از «مه لیلی» چیست؟

            ت) «آسمان گیر شدن» کنایه از چیست؟

            ث) در بیت دوّم آرایه ی ادبی «تشخیص /جان بخشی» را بیابید.

            ج) نهاد مصراع اوّل بیت دوم ،کدام کلمه است؟

            چ) چه هنگامی خویشان مجنون به فکر چاره گری و کمک به پدر او افتادند؟

            ح) «ورا» مخفّف چه کلمه ای است؟

            د) همه ی خویشان مجنون در چه موردی با هم هم رأی و هم عقیده بودند؟

            ذ) در بیت آخر منظور از «او» چیست؟

            ر) « محراب زمین و آسمان اوست » یعنی چه؟

            ز) منظور از «زمین و آسمان» چیست؟

2- به سؤالات مربوط به ابیات ذیل نیز پاسخ دهید.

                        چون موسم حج رسید بر خاست                 اشتر طلبید و محمل آراست

                        فرزند عزیز را به صد جهد                        بنشاند چو ماه در یکی مهد

                        آمد سوی کعبه سینه پر جوش                   چون کعبه نهاد حلقه در گوش

                        گفت ای پسر این نه جای بازی است            بشتاب که جای چاره سازی است    

                        گو یارب از این گزاف کاری                        توفیق   دهم   به   رستگاری

                        دریاب  که  مبتلای  عشقم                         آزاد کن  از  بلای  عشقم

الف)

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک

برای تبادل لینک شما ما را با نام سایت سیحون و آدرس  http://www.seyhoon.ir لینک کنید و سپس فرم زیر را پر کنید.





نويسندگان