چهارده معصوم
 

قبل از خواب SMS نزنید

محققان دریافتند که دستگاه های فناورانه و الکترونیکی ریتم های بیولوژیکی را تغییر می دهند و موجب بی خوابی و کاهش خوش خلقی می شوند.

محققان بنیاد ملی خواب آمریکا در تازه ترین تحقیقات خود نشان دادند که علاوه بر تلویزیون، رایانه و تلفن های همراه نیز موجب بی خوابی می شوند. این بنیاد با بررسی هزار و 508 فرد 13 تا 64 ساله کشف کردند که 43 درصد از آمریکایی ها شب ها بد می خوابند و 63 درصد نیز معتقدند که به اندازه کافی نمی خوابند.
15 درصد از کسانی که بین 19 تا 64 سال دارند و 5 درصد از کسانی که بین 13 تا 18 سال دارند کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند.
 
تقریبا تمام مصاحبه شوندگان (95 درصد) اظهار داشتند که پیش از خواب از یک دستگاه فناورانه استفاده می کنند که این دستگاه می تواند تلویزیون، رایانه، کنسول بازی های ویدیویی و یا یک تلفن همراه باشد.
 
این تحقیقات نشان می دهد که تمایل به استفاده از تلویزیونبه نسبت سن متغیر است، به طوری که 67 درصد از افراد بین 46 تا 64 سال شب ها تلویزیون تماشا می کنند، درحالی که این رقم در بین افراد 13 تا 18 سال تنها 49 درصد است.
 
این محققان در این خصوص توضیح دادند:
«استفاده از نور مصنوعی در ساعات بین غروب تا قبل از خواب، موجب توقف ترشح ملاتونین یعنی هورمون خواب می شود. به این ترتیب ریتم های شبانه روز به میزان یک ساعت و یا بیشتر تغییر می کنند و باعث می شود فرد دشوارتر به خواب برود».
 
به گفته این پژوهشگران، تماشای تلویزیون نسبت به استفاده از یک بازی ویدیویی و یا جستجو در اینترنت خطرات کمتری دارد، به طوری که 61 درصد از کسانی که قبل از خواب از رایانه استفاده می کنند بسیار بد می خوابند.
بر پایه این تحقیقات ، حتی ارسال اس ام‌ اس پیش از بستن چشم ها نیز موجب می شود که خواب کوتاه تر شود. این پژوهش نشان می دهد که 42 درصد از افراد بین 19 تا 29 سال و 56 درصد از افراد 13 تا 18 سال پیش از خواب «اس. ام. اس» ارسال می کنند.
 
نتایج این بررسی ها حاکی از آن است که نوجوانان امروز به خاطر استفاده از ابزارهای فناورانه به طور متوسط 7 ساعت و 26 دقیقه می خوابند، در حالی که 9 ساعت و 15 دقیقه خواب برای این گروه سنی توصیه می شود.
تمامی این موارد، تاثیرات مضری بر روی خلق و خو، سلامت و بازده کاری فرد در طول روز برجای می گذارند.
 
خواب شبانه باید کافی باشد
بدیهی است خواب وضعیتی است که به فرد کمک می‌کند تا با افزایش توانمندی‌های ذهنی خود و همچنین پی بردن به وجود الگوهای مشخص بین آموزه‌های خود حتی در صورت عدم اطلاع از وجود چنین الگوهایی، حافظه خود را تقویت کند.
همچنین از آنجا که برخی از مراحل ثبت اطلاعات در حافظه مستلزم بیش از شش ساعت خواب است، بنابراین باید پذیرفت که کمبود خواب شبانه‌روزی مانع یادگیری و انجام فرآیندهای مبتنی بر شناخت در حافظه خواهد شد.
 
افرادی که به هر دلیل خواب کافی ندارند، یادگیری شان در معرض خطر قرار می‌گیرد که این موضوع می‌تواند توانایی آنها را در فراخوانی اطلاعات در حافظه تحت تاثیر قرار دهد
ممکن است برخی سوالات، ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول کرده باشد: چرا برخی از وظایف شناختی مغز در خواب انجام می‌شود؟ آیا نمی‌توان چنین شرایطی را در طول روز تجربه کرد؟
چنین سوالاتی را می‌توان تا حدودی با توجه به لزوم استراحت و خواب شبانه برای کاهش خستگی‌های روزانه و افزایش توانایی‌های ذهنی مورد نیاز برای انجام امور مختلف در روز بعد پاسخ داد.
 
از گذشته‌های بسیار دور همواره رسم بر این بوده است که انسان‌ها روز را به فعالیت و کار اختصاص می‌دادند و شب را برای بازیابی توان از دست رفته به استراحت می‌پرداختند.
 
تنظیم سیستم ایمنی بدنو مصرف بهینه انرژی بدن برای انجام کارها و وظایف مختلف نیز از جمله علل بی‌شماری هستند که نیاز بدن به استراحت شبانه را مورد تایید قرار می‌دهند.
 
مغزبه گونه‌ای تنظیم شده است که زمان استراحت بدن هنگام خواب و کاهش مصرف انرژی در دیگر قسمت‌های بدن، به پردازش اطلاعاتی که در طول روز به دست آورده است مشغول می شود. به این ترتیب مغز انسان در طول روز فقط اطلاعات را جمع‌آوری و ثبت می‌کند و موقع خواب و استراحت، آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد تا به نتایج ارزشمندی دست یابد.
 
به نظر می‌رسد پردازش اطلاعات در حافظه تنها فرآیندی است که انجام آن مستلزم استراحت دیگر بخش‌های بدن می باشد، چرا که در این فرآیند لازم است فرد برای افزایش عملکرد حافظه، نسبت به محیط اطرافش ناآگاه بوده و پردازش علائم حسی که با آنها مواجه شده است، اختلالی را در عملکرد مغز به وجود نیاورد.
 
به نظر می‌رسد تحلیل ناخودآگاه اطلاعات در مغز مستلزم استفاده از منابعی است که هنگام بیداری فرد برای پردازش علائمی که با آنها مواجه شده است، از آن استفاده می‌کند.
بنابراین برای این‌که مغز بتواند به نحو مطلوبی اطلاعات موجود در حافظه را تجزیه و تحلیل کند، باید مانع ورود علائم خارجی از محیط اطراف به مغز شد.
 
اگرچه غیرفعال بودن اعضای بدن در سهولت انجام فعالیت‌هایی مانند تنظیم سیستم ایمنی بدن بسیار موثر خواهد بود، اما به نظر می‌رسد کاهش آگاهی و هوشیاری انسان هنگام خواب در این موضوع چندان حائز اهمیت نباشد. بنابراین شاید بتوان گفت انجام چنین فعالیت‌هایی مانند تنظیم سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند عملکرد مغز را هنگام خواب توجیه کند.
 

امام شیعه

علی بن ابی‌طالب
نقش
امام اولشیعیان
خلیفهٔ چهارماهل سنت
نام
علی بن ابی‌طالب
کنیه
ابوالحسن
ابوتراب
زادگاه
کعبه،مکه
درگذشت
۲۱رمضانسال ۴۰ پسازهجرت
مدفن
نجفدر عراق
لقب ها
امیرالمؤمنین
اسداللّه
حیدرکرار
سید عرب
سیدالمسلمین
امام‌المتّقین
پدر
ابوطالب
مادر
فاطمهبنت اسد
فرزندان
حسن بنعلی
حسین بنعلی
محمدحنفیه
زینب
ابوالفضلالعباس
ام‌کلثوم
محسنمورد اختلاف
عبدالله
جعفرالاکبر
طول عمر
پیش ازامامت۴۶سال
(سال ۳۰عام‌الفیلتا ۱۱ پس ازهجرت)
دورانامامت۲۹سال
سال ۱۱ تا ۴۰ پسازهجرت

 



ادامه مطلب ...

 

امام صادق علیه‏السلام :برادران خود را به دو خصلت بیازمایید . اگر آن دو خصلت را داشتند با آنها دوستى کن و گرنه از ایشان دورى کن ، دورى کن ، دورى کن . (آن دو خصلت اینهاست) : پایبندى به خواندن نماز در وقت خود و نیکى کردن به برادران در روزگار سختى و آسایش .
. 1
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :شیطان چون آواز دعوت به نماز را بشنود بگریزد .
. 2
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :مؤذّن تا جایى که صدایش مى‏رسد و نگاهش کار مى‏کند به همان اندازه آمرزیده مى‏شود و هر خشک و ترى (جملات) او را تصدیق مى‏کند و به تعداد هر نفرى که با اذان او نماز بگزارد حسنه‏اى برایش منظور مى‏شود .
. 3
 
امام على علیه‏السلام :اگر ایمان تنها گفتار بود روزه و نماز و حلال و حرام نازل نمى‏شد .
. 4
 
فقه الرضا علیه‏السلام :هرگاه در حال کسب و کار بودى و وقت نماز رسید کسب تو را از نماز باز ندارد ؛ زیرا خداوند مردمى را چنین توصیف کرده و ستوده‏است : «مردانى که هیچ تجارت ...» . این مردم کاسب بودند امّا چون گاه نماز مى‏رسید دست از کسب و کار مى‏شستند و به نماز بر مى‏خاستند . مزد و پاداش اینان بیش از کسانى بود که کاسبى نمى‏کردند و نماز مى‏خواندند .
. 5
 
امام باقر علیه‏السلام :خداوند دوست دارد کسى را که با مردم مزاح و شوخى کند ، اما سخن زشت به زبان نیاورد و نیز کسى را که اندیشه‏اى یکتاپرست داشته باشد و کسى را که آراسته به صبر باشد و کسى را که به نماز خواندن افتخار کند .
. 6
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :فرو گذاشتن یک لقمه حرام ، نزد خدا محبوتر است از خواندن دو هزار رکعت نماز مستحبى .
. 7
 
امام صادق علیه‏السلام :هرکه درست وضو بگیرد و دو رکعت نماز بگزارد و رکوع و سجود آنها را به طور کامل به جا آورد ، سپس سلام گوید و خداوند عز و جل و رسول خدا را مدح کند و آن گاه حاجتش را بخواهد هر آینه به جا خواهش کرده و هر که به جا طلب خیر و خوبى کند نومید برنگردد .
. 8
 
امام باقر علیه‏السلام :مؤمن تا زمانى که به یاد خدا بـاشد ، ایـسـتاده یا نشسته یا خفته ؛ پیوسته در نماز است ؛ خداوند متعال مى‏فرماید : «آنان که خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو خفته یاد مى‏کنند ...» .
. 9
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :هر کس خداوند عز و جل را فرمان برد ، خدا را یاد کرده‏است ، هرچند نماز خواندن و روزه گرفتن و قرآن خواندنش اندک باشد .
. 10
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :هر که زنش وى را بیازارد ، خداوند ، نماز آن زن را قبول نکند و کار نیکش را نپذیرد تا زمانى که به شوهرش کمک کند و او را خشنود سازد ، هر چند آن زن همه عمرش روزه بگیرد ، مرد نیز اگر زن خودرا بیازارد و به او ستم کند همین گناه و عذاب را دارد .
. 11
 
امام صادق علیه‏السلام :بر شما باد به رفتن مساجد ؛ زیـرا مـساجد خانه‏هاى خدا در روى زمینند . هر که پاک و پاکیزه وارد آنها شود خداوند او را از گناهانش پاک گرداند و در زمره زائران خود قلمدادش کند . پس ، در مساجد نماز و دعا بسیار بگزارید .
. 12
 
امام على علیه‏السلام :نماز همسایه مسجد جز در مسجد پذیرفته نیست ، مگر آن که عذرى داشته باشد یا بیمار باشد . عرض شد : اى امیر المؤمنین ! همسایه مسجد کیست ؟ فرمود : کسى که ندا (ى دعوت به اقامه نماز) را بشنود .
. 13
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :مسجدها را گذرگاه خود مکنید ، مگر آن که دو رکعت نماز در آنها بخوانید .
. 14
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :بیدار ماندن بعد از نماز خفتن روا نباشد ، مگر براى دو کس : نماز گزار یا مسافر .
. 15
 
بحار الأنوار :پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم هرگاه مسواک مى‏زد از عرض مى‏زد و شبى سه بار مسواک مى‏زد : یک بار پیش از خواب ، یک بار وقتى که از خواب براى راز و نیاز برمى‏خاست و یک بار پیش از آن که براى نماز صبح بیرون رود . آن حضرت به سفارش جبرئیل با چوب درخت مسواک ، مسواک مى‏زد .
. 16
 
امام صادق علیه‏السلام :فریب نماز و روزه مردم را نخورید ؛ زیرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى‏کند که اگر آنها را ترک گوید ، احساس ترس مى‏کند ، بلکه آنها را به راستگویى و امانتدارى بیازمایید .
. 17
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :آیــا شما را به چیزى با فضیلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زکات) آگاه نکنم ؟ آن چیز اصلاح میان مردم است ؛ زیرا تیره شدن رابطه میان مردم مُهلک و دین برانداز است .
. 18
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :هرچیزى چهره‏اى دارد و چهره دین شـما نماز است .
. 19
 
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به نماز چگونه علاقه ای داشت؟
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :خداوند ، جلّ ثناؤه ، نور دیده مرا در نماز قرار داد و نماز را محبوب من گردانید ، همچنان که غذا را محبوب گرسنه و آب را محبوب تشنه . (با این تفاوت که) گرسنه هرگاه غذا بخورد سیر مى‏شود و تشنه هرگاه آب بنوشد سیراب مى‏شود ، امّا من از نماز سیر نمى‏شوم .
 
امام على علیه‏السلام :نماز رحمت (الهى) را فرود مى‏آورد .
. 21
 
امام على علیه‏السلام :رسول خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم شام و غیر شام را بر نماز مقدم نمى‏داشت و چون وقت نماز مى‏رسید ، گویى نه خانواده‏اى مى‏شناسد و نه رفیق شفیقى .
. 22
 
امام على علیه‏السلام :نماز، موجب تقرّب هر پرهیزگار(ى به‏خدا) است.
. 23
 
امام صادق علیه‏السلام :مـحـبوبترین کارها نـزد خداوند عز و جل ، نماز است و آن ، آخرین سفارش پیامبران مى‏باشد .
. 24
 
امام باقر علیه‏السلام :نخستین چیزى که بنده بـراى آن حـسابرسى مى‏شود نماز است ؛ اگر پذیرفته شد سایر اعمالش هم پذیرفته مى‏شود .
. 25
 
امام صادق علیه‏السلام :اگر جلو در خانه یکى از شـما جـوى آبـى باشد و روزى پنج بار خود را در آن بشوید آیا چرک و کثافتى بر تن او باقى مى‏ماند ؟ حکایت نماز نیز حکایت جوى آبى است که تمیز و پاکیزه مى‏کند ؛ هرگاه کسى نمازى بخواند این نماز گناهانش را پاک مى‏کند مگر گناهى که او را از ایمان به دَر برد و بر آن مداومت ورزد .
. 26
 
امام على علیه‏السلام :هرگاه کسى به نماز ایستد ، ابلیس از این که مى‏بیند رحمت خدا او را فرا گرفته است حسودانه به وى مى‏نگرد .
. 27
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :کسى که در نمازش خشوع (و فروتنى) ندارد ، نمازش نماز نیست .
. 28
 
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :اگر چندان نماز بخوانید که چون چلّه کمان شوید ، و چندان روزه بگیرید که مانند کمان درآیید ، خداوند از شما نپذیرد مگر با پارسایى .
. 29
 

آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک

برای تبادل لینک شما ما را با نام سایت سیحون و آدرس  http://www.seyhoon.ir لینک کنید و سپس فرم زیر را پر کنید.





نويسندگان