چهارده معصوم
 
برچسب:, :: ::  نويسنده : مهدی

---------- درس سوم: رزم رستم و سهراب2----------

1- با توجه به ابیات ذیل به سؤالات پاسخ دهید.                                                                                                                    - به کشتی گرفتن برآویختند               زتن خون و خوی را فرو ریختند                                                    بزد دست سهراب چون پیل مست    برآوردش از جای و بنهاد پست                                                      یکی خنجر آبگون برکشید             همی خواست از تن سرش را برید                                         الف) در بیت اول «برآویختند» یعنی چه؟                                                                                                     ب) معنی واژه های«خوی»و«آبگون» را بنویسید.                                                                                           پ) در بیت دوم طرفین تشبیه را مشخص کنید.                                                                                           ت) «ش»در «برآوردش» از نظر دستوری چه نقشی دارد و مقصود کیست؟                                                          ث) «برآوردش از جای و بنهاد پست»یعنی چه؟

2- بیت های ذیل موقوف المعانی هستند؛به سؤالات مربوط به آن ها پاسخ دهید.

به سهراب گفت ای یل شیر گیر                 کمند افکن و گُردو شمشیر گیر

دگر گونه تر باشد آیین ما                                    جز این باشد آرایش دین ما

کسی کاو به کشتی نبرد آورد                                سر مهتری زیر گردآورد

نخستین که پشتش نهد بر زمین                 نبرد سرش گرچه باشد به کین

            الف) در بیت اول چه صفت هایی به سهراب نسبت داده شده است؟

            ب) معنی واژه های«یل»،«گُرد» ،«شیر گیر»و«مهتر»را بنویسید.

            پ) رستم به چه رسمی در کشتی گرفتن اشاره می کند؟

            ت) در بیت سوم یک کنایه به معنی «شکست دادن» پیدا کنید.

3- در بیت« دلیر جوان سر به گفتار پیر / بداد و ببود این سخن دلپذیر»

            الف) «سر به گفتار دادن» یک کنایه است؛ مفهوم آن را بنویسید.

            ب) چرا سهراب سر به گفتار رستم میدهد؟

            پ) آرایه ی ادبی تضاد ،میان کدام کلمات دیده می شود؟

4- در بیت ذیل ، شاعر حالت سهراب را پس از رها کردن رستم چه گونه بیان می کند؟ مقصود از این کنایه چیست؟

                        رها کرد زو دست و آمد به دشت             چو شیری که بر پیش آهو گذشت

5- باتوجه به بیت های ذیل به سؤالات پاسخ دهید.                                                                                                                چو رستم زدست وی آزاد شد                       به سان یکی تیغ پولاد شد                                                  خرامان بشد سوی آب روان                                    چنان چون شده باز یابد روان                                                         بخورد آب و روی و سر و تن بشست                        به پیش جهان آفرین شد نخست                                        همی خواست پیروزی و دستگاه                 نبود آگه از بخشش هور وماه

                        وزان پس چو آمد به جای نبر د                 پر اندیشه بودش دل و روی زرد

            الف) در بیت اول مشبه و مشبهٌ به راپیدا کنید.

            ب) به رستم وقتی که از دست سهراب آزاد شد، چه حالتی دست داد؟

            پ) رستم پس از رهایی از دست سهراب به ترتیب به چه کارهایی اقدام کرد؟(4مورد)

            ت) رستم با چه حالتی به سوی آب روان رفت؟

            ث) در قافیه ی کدام بیت آرایه ی جناس تام می بینید؟

            ج) رستم از خداوند چه خواست؟

            چ) رستم از چه موضوعی آگاه نبود؟

            ح) منظور از بخشش هور وماه چیست؟

            خ) رستم وقتی که به میدان نبرد برگشت چه حالتی داشت؟

            د) ترس و نگرانی رستم از چه بود؟

            ذ) کدام کنایه بیانگر ترس رستم است؟

            ر) کدام مصراع مفهوم جان دوباره یافتن رستم را بیان می کند؟

6- در بیت های

                        چو سهراب شیر اوژن او را بدید                زباد جوانی دلش بر دمید

                        چنین گفت کای رسته از چنگ شیر              رها مانده از زخم شیر دلیر ...

            الف) « شیر اوژن »یعنی چه؟                                  ب) « زباد جوانی دلش بر دمید » یعنی چه؟                         پ) در بیت دوم استعاره را بیابید و مفهوم آن را بیان نمایید.

7- با توجّه به بیت «غمی بود رستم بیازید چنگ / گرفت آن بر و یال جنگی پلنگ»

الف) «غمی بود»یعنی چه؟                         ب) منظور از «جنگی پلنگ » کیست؟

پ) معنی اصلی کلمه ی «یال»چیست و در این جا چه مفهومی دارد؟

8- به سؤالات مربوط به بیت های ذیل پاسخ دهید.

                        خم آورد پشت دلیر جوان                        زمانه بیامد نبودش توان              

                        زدش بر زمین بر به کردار شیر    بدانست کاو هم نماند به زیر

                        سبک تیغ تیز از میان بر کشید                     بر شیر بیدار دل بردرید

            الف) « زمانه » در بیت اول چه مفهومی دارد؟

            ب) یکی از کاربرد های دستوری قدیم استفاده از «متمّم با دو حرف اضافه» است؛ نمونه ای در ابیات بالا بیابید.

            پ) «سبک»در این جا یعنی چه؟      

            ت) « شیر بیدار دل»استعاره از کیست؟

            ث) چرا رستم در کشتن سهراب شتاب کرد؟

9-  با توجّه به بیت های ذیل به سؤالات پاسخ دهید.                         

بپیچید و زان پس یکی آه کرد                   زنیک و بد اندیشه کوتاه کرد

                                بدو گفت کاین بر من از من رسید      زمانه به دست تو دادم کلید

                        کنون گر تو در آب ماهی شوی     و یا چون شب اندر سیاهی شوی

                        و یا چون ستاره شوی بر سپهر       ببری زروی زمین پاک مهر

                        از این نامداران و گردنکشان                      کسی هم برد نزد رستم نشان

                                که سهراب کشته است و افکنده خوار          تو را خواست کردن همی خواستار

                                بخواهد هم از تو پدر کین من                   چو بیند که خاک است بالین من

            الف) در بیت اول« زنیک و بد اندیشه کوتاه کرد »یعنی چه؟

            ب)معادل « ازماست که بر ماست »را در کدام مصراع می بینید؟

            پ) در مصراع دوم بیت دوم، معنی«زمانه»چیست؟

            ت) مفهوم« زمانه به دست تو دادم کلید »چیست؟

            ث) در بیت های سه و چهار ، سه تشبیه بیابید و بنویسید مفهوم کلّی آن ها چیست؟

            ج) «نشان نزد رستم بردن »یعنی چه؟

            چ) « تو را خواست کردن همی خواستار » چه مفهومی دارد؟

            ح) « چو بیند که خاک است بالین من » کنایه از چیست؟

10- بیت های ذیل را به دقّت بخوانید و به سؤالات پاسخ دهید.

                        چو بشنید رستم سرش خیره گشت             جهان پیش چشم اندرش تیره گشت

                        بپرسید از آن پس که آمد به هوش                       بدو گفت با ناله و با خروش

                        که اکنون چه داری زرستم نشان                 که کم باد نامش زگردنکشان

            الف) وقتی که رستم سخنان سهراب را شنید، دچار چه حالتی شد؟

            ب) کاربرد«متمّم با دو حرف اضافه »را در کدام بیت می بینید؟آن را نشان دهید.

            ت) رستم پس از این که به هوش آمد از سهراب چه پرسیدوچه خواست؟

            ث) « کم باد نامش زگردنکشان »کنایه از چیست؟

            ج) رستم برای چه کسی آرزوی مرگ و نیستی می کند؟

11- در بیت«بدو گفت ارایدون که رستم تویی / بکشتی مرا خیره از بدخویی» واژه های مشخّص شده را معنی کنید.

12-در بیت«زهر گونه ای بودمت رهنمای / نجنبید یک ذره مهرت زجای» مفهوم مصراع دوم را بنویسید.

13-« همه جامه بر خویشتن بر درید» در بیت «چو بگشاد خفتان و آن مهره دید / همه جامه بر خویشتن بر درید »بیانگر چه خالتی از رستم است؟

14- واژه ی «خفتان»با کدام واژه از بیت قبل مترادف است؟معنای آن ها را بنویسید.

15- در بیت« همی ریخت خون و همی کند موی / سرش پر زخاک و پر از آب روی»

            الف) کدام واژه استعاره از اشک است؟

            ب) کدام جمله مفهوم گریه ی فراوان و خونین رستم را بیان می کند؟

16- «به آب دو دیده نباید گریست»یعنی چه؟

17- در بیت« از این خویشتن کشتن اکنون چه سود / چنین رفت و این بودنی کار بود»

            الف) منظور از بودنی کار چیست؟

            ب) «چنین رفت» یعنی چه؟

            پ) پیام کلّی بیت چیست؟

ت) سهراب چه کاری را بیهوده می داند؟

طرح سؤالات دبیر محترم:

1-.....................................................

2- ....................................................

            3-....................................................

-------------- درس چهارم : ادبیات نمایشی---------------

1-     ادبیات نمایشی چیست؟

2-     ادبیات نمایشی پیشتر در   .    .    .   و    .    .    .   رواج داشته است.

3-     موضوع اصلی لدبیلت نمایشی چیست؟

4-     وظیفه ی اساسی ادبیات نمایشی رل بنویسید.

5-     ادبیات نمایشی در غرب به   .   .   .  و   .    .    .    و   .    .    .    تقسیم می شود.

6-     تراژدی چیست؟

7-     کمدی چیست؟

8-     درام چیست؟

9-     درون مایه ی نمایش ها ممکن است .   .   . ،  .  .   . و  .    .   .   باشد.

10-  .   .   .   نمونه ای از ادبیات نمایشی به شیوه ی ایرانی اشت.

11- جلوه های دیگری از ادبیات نمایشی در میان مردم ایران را نام ببرید.

---------------- میر علم دار-----------------

1-     معنی واژه های مشخّص شده در عبارات ذیل را بنویسید.                                                                 

            - همه ی وعده ها و وعید های قدرت حاکم را به هیچ شمرد و همراه برادر بزرگوارش سیّدالشّهدا       ننگ بیعت با حکومت غاصب تزویرگر را نپذیرفت و به دفاع از جبهه ی حق جانانه کمربرمیان بست.

2-     در عبارت های بالا دو واژه ی متضاد بیابید.

3-     ابیات ذیل را بخوانید و به سؤالات پاسخ دهید.                                                                                                         ای عم به فدات جسم زارم                 من طاقت تشنگی ندارم                                                    دست من ودامنت عمو جان                        خون من و گردنت عمو جان                                                         بنگر که حزین و دل کبابم              بی تاب زبهر قطره آبم                                                         رحمی به صغیری من زار              غیر از تو نبد مرا پرستار                                       الف) دست به دامن شدن کنایه از چیست؟                                                                                      ب) «خون به گردن کسی بودن » چه مفهومی دارد و در این جا منظور چیست؟                                    پ) با راهنمایی دبیر خود در باره ی نوع«و»در بیت دوم تحقیق کنید و در صورت امکان نمونه های دیگری بیابید.                                                                                                                                              ت) معنی واژه های «عم»،«حزین»،«دل کباب»،«صغیری»و«زار»را بنویسید.

4-     در بیت های                                                                                                                                                                   ای سکینه بردی از جانم قرار و تاب را                     غیر اشک این کجا دارم سراغ آب را                                   من ندارم آب جز اشک دو عین                       اندر این دشت ای گل باغ حسین                الف) منظور از «گل باغ حسین» کیست؟            و چه آرایه ی ادبی در این ترکیب به کار رفته است؟ ب) حضرت عباس در مقابل درخواست سکینه برای آب، چه پاسخی به او می دهد؟                            پ) یک تشبیه در هر دو بیت تکرار شده، آن کدام است؟

5-     به سؤالات مربوط به ابیات ذیل پاسخ گویید.                                                                                                                        ای میر علم دار من و ای نور دو چشمان     ای قوّت بازوی من و ای بهترم از جان                                 بردار یکی مشک و روان شو سوی میدان       برگو که حسین گفت چنین با دل گریان                   گردید زمن منع فراتی که چو دریاست            آخر نه همین آب زمهریّه ی زهراست؟      الف) «میر علمدار» کیست؟                                   ب) منظور از «قوّت بازو» چیست؟

پ) «برگو»با«بگو» چه تفاوتی دارد؟                        ت) فرات به چه چیزی تشبیه شده است؟

ث) یک تلمیح در ابیات پیدا کنید.

     6- بیت های ذیل را بخوانید و در باره ی ابیات مربوط به آن تأمّل کنید.

                                    ایا ابن سعد شقاوت شعار               لوای ستم بر تو شد استوار

                                    چنین گفت فرزند خیرالانام                        حسین آن شهنشاه مالامقام

                                    به زعم شما گرچه این پر گناه                    نموده است طومار عصیان سیاه

                                    چه تقصیر دارند طفلان من                       که در پای آب روان جان دهند

                        الف) «شقاوت شعار » یعنی چه؟                 

ب) « لوای ستم بر تو شد استوار »یک کنایه است ؛ مفهوم آن را بنویسید.

پ) «خیرالانام»لقب چه کسی است و «فرزند خیرالانام»کیست؟

ت) منظور از «این پر گناه» کیست؟

ث) «طومار»چیست و در ترکیب «طومار عصیان» چه آرایه ی ادبی می بینید؟

ج) « طومار عصیان سیاه کردن»کنایه از چیست؟

چ) «آب روان» اشاره به چه چیزی دارد؟

    7-  در بیت «اگر که آب بگیرد تمام روی جهان / نمی دهم به شما غیر ناوک برّان» معنی واژه ی مشخّص شده را بنویسید.

   8- در بیت ذیل از نظر وزنی نارسایی وجود دارد یا از نظر قافیه؟ توضیح دهید.

                                    یارب به برادر به چه سان عرض نمایم                     گویم چه به آن شاه بود لال زبانم

  9- در بیت های ذیل، ابتدا کلمات مشخّص شده را معنی کنید، سپس به سؤالات پاسخ گویید.

                                برادر وقت آن شد هر دو در خون غوطه ور گردیم       به فردوس برین زین دشت و هامون هم سفر گردیم

                          زتیغ تیز خون ریز جهود و فرقه ی کافر                                زجور دشمنان در خاک و خون بی دست و سر گردیم

                                سلاح رزم بر تن پوش اینک وقت ما تنگ است                           نصیب مانشد دیگر به سوی خیمه بر گردیم

                الف) معنی معنی کنایه های ذیل را بنویسید.

                   -  غوطه ور شدن در خون                            - سلاح رزم برتن پوشیدن

  10- معنی روان بیت های ذیل را بنویسید.

                        برادر جان زجا بر خیز آور ذوالجناح امروز                        که از بهر جهاد اهل کین گردم سوار امروز

                                بدان یک ساعت دیگر من و تو از جفا و کین                         شویم لب تشنه بی سر از ستم های شرار امروز

12- «پا در رکاب نهادن» و «خسرو گردن وقار» در بیت های ذیل چه مفهومی دارند؟

- بنه پا در رکاب ای خسرو گردن وقار من         که جان زار من اندر رهت بادا نثار امروز

  خداوندا حسین یاور ندارد از جفا و کین                             شود جانم فدای آن شه والا تبار امروز

13- سؤالات مربوط به بیت های ذیل را پاسخ دهید.

- نهم پا در رکاب امّا زتنهاییم می گریند                              یتیمان از یمین کلثوم و زینب از یسار امروز

 چه بودی فاطمه بودی در این صحرای شور انگیز      که کردی پاک از روی حسین گرد و غبار امروز

حسین لب تشنه و من تشنه لب این بی عدد کافر        بر این لشکر کنم تنها خداوندا چه کار امروز

             الف) «یمین»و«یسار» هر کدام چه معنایی دارند؟

                ب) معادل امروزی فعل های«بودی» و «کردی» را بنویسیدو بگویید که «ی» پایانی آن ها علامت چیست؟

                پ) معادل صفت«بی عدد» را بنویسید.

                ت) حضرت عبّاس(ع) در این میدان از چه مسائلی نگران و اندوهگین است؟( چهار مورد)

       14- در ابیات:

                                ای تو غم خوار و سپهدار رشید                             ای که چون تو دیده ای انجم ندید

                                موسم قربان شدن تأخیر شد                               صبر نتوانم شهادت دیر شد

                                ای برادر جان علم کن استوار                 در پس پشت برادر مرد وار

                                چون علم کردی لوای شاهیم                 کن به میدان بلا همراهیم

                                دست و تیغ از خون دشمن رنگ کن     پشت بر پشت برادر جنگ کن

                الف) «دیده ی انجم»چه نوع ترکیبی است(وصفی/اضافی) و در آن چه آرایه ی ادبی وجود دارد؟

                ب) «میدان بلا» کجاست؟                       پ) «پشت بر پشت برادر جنگیدن» یعنی چه گونه؟

                پ) «علم استوار کردن» در بیت سوم با«علم گردیدن» در بیت چهارم، از نظر معنی ، چه تفاوتی دارد؟

      15- « پشت یکدیگر نگه داریم»و«چشم زخم» در بیتذیل یعنی چه؟

                      اگر ما پشت یکدیگر نگه داریمدر میدان      زدشمن چشم زخمی نیست بر ما ای برادر جان

      16- با توجّه به بیت ذیل ، حضرت عباس در چه صورتی خود را سعادتمند می داند؟

                                جدا از تو نگردم من ، اگر جان در بدن دارم       اگر جان را فدا کردم زهی طاله که من دارم

     17- به سؤالات مربوط به دو بیت ذیل پاسخ دهید.

                                چون از تو من گردم جدا ،شمشیر نه بر این خسان             این صفحه را بر هم بزن، شاید مرا پیدا کنی

                                شاید چو کردی جست و، جو یابی مرا در خاک و خون       یک لحظه بر بالین من، از مرحمت مأوا کنی

                الف) «شمشیر نهادن »چه مفهومی دارد؟

                ب) معنی اصلی«خسان» چیست و در این جا یعنی چه؟

                پ) منظور از«صفحه»چیست و «این صفحه را بر هم بزن» یعنی چه؟

                ت) «مرا در خاک و خون یابی »یعنی چه؟

   18- در باره ی اشکال وزنی ابیات ذیل از معلم خود راهنمایی بخواهید.

                                ای برادر تو بیا تا من وتو با دل زار        در دم آخر ایا نور دو چشم خون بار

                                با دل ریش وداعی بکنیم ای محزون     زآه جان سوز فلک را بنماییم نگون

  19- بیت ذیل از سعدی است؛ به نظر شما چه آرایه های ادبی بر زیبایی آن افزوده است؟

                            بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران        کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران

   20- در هر یک از مصراع های ذیل ، مفهوم ترکیبات و واژه های مشخّص شده را بنویسید و آن ها را به نثر روان بر گردانید.

                                الف) ایا فرقه ی فارغ از ننگ و نام                        ب) نهادید بر کفر اسلام نام

                                پ) شما شرک یزدان و کین بر  رسول                                ت) نهادید در عالم ذر قبول

                                ث) شهادت بود ارث آبای من                                               چ) چنان خون بریزم در این دشت کین

                                چ) که گوید جهان آفرین آفرین

21- « مظهر العجایب»و«والی الولی»در بیت ذیل یعنی چه و لقب کیست؟

                                یا مظهر العجایب یا والی الولی                               ای باب تاج دار من ای مرتضی علی

22- در ابیات ذیل:

                                الامان ای ابن سعد پر جفا                       محشر کبری عیان شد برملا

                                عازم ظلمت شدند از جانبین                                مطع نورین عبّاس و حسین

                الف) «الامان»در چه مواقعی به کار می رود؟

                ب) «محشر کبری عیان شد » را امروز چه گونه بیان می کنیم؟

                پ) منظور از «ظلمت» چیست؟

                ت) چرا عبّاس و حسین(ع) را مطلع نورین خطاب کرده است؟

                ث) آرایه ی ادبی تضاد را نشان دهید.

23- معنی واژه های مشخّص شده درمصراع های ذیل را بنویسید.

                                الف)خطاب من به شما ای گروه جبان                   ب) امیر جهان الحذر الحذر

                                پ) خطاب من به تو ای سعد گبر و دغا                                ت) دگر به جنگ سپه کس نماند از اشرار

                                ث) سپاه کینه دو باره کینه ور تازید

24- در بیت ذیل:

                                گر دوستی چو خاک ره دوست خاک شو                            آبی بزن بر آتش او یا هلاک شو

                الف) «آب بر آتش زدن» در این جا چه مفهومی دارد؟

                ب) آرایه ی تشبیه را بیابید

پ) «خاک»مظهر چیست و در اینجا «خاک شدن» چه مفهومی دارد؟

25- در بیت ذیل:  الف) چرا عبّاس(ع) خدا را شکر می کند؟             ب) چرا عبّاس(ع) خود را نیکو اختر می داند؟

                                هر نفس حمد خداوندی که نیکو اخترم               شد به یاری حسین دستم جدا از پیکرم

26- در بیت«ایا نتیجه ی امید واری احباب           بیا برادر درخون تپیده را دریاب»

                الف) «نتیجه ی امید واری احباب» کیست؟

                ب) مفرد کلمه ی«احباب» و معنی آن را بنویسید.

                                طرح سؤالات دبیر محترم:

                        1- ................................................

                        2-................................................

برچسب:, :: ::  نويسنده : مهدی

به نام خدا

ادبیات فارسی 1

درس اول

1-     کدام عبارت به حدیث«کلُّ امرٍ ذی بالٍ لم یُبدأفیهِ بسم الله فَهُوَ اَبتَر» اشاره دارد؟

2-     «بخشندگی»و«بخشایندگی»از نظر معنی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟مصدر هر کدام را بنویسید.

3-     با توجّه به عبارت«هیچ گنجی از حکمت و معرفت گشوده نمی شود مگر آن که وصف یگانگی آفریدگار کلید آن باشد.»                                                                                                                                           الف: در چه صورت انسان به حکمت و معرفت دست می یابد؟                                                   ب: تشبیه به کار رفته در عبارت را نشان دهید.                                                                                 پ: وصف یگانگی آفریدگار کلید آن باشد یعنی چه؟

4-     معنی واژه های«نعت»و«منقبت»را بنویسید.

5-     «تاریخ جهانگشا» از کیست و در آن به بیان چه وقایعی پرداخته است؟

6-     معنی روان عبارت های ذیل را بنویسید.                                                                                                الف: سپاس و آفرین ایزد جهان آفرین راست.         ب: دهنده ای که خواستن جز از او نیست خوشگوار. پ: در پای افکننده ی گردنکشان از سروری.           ت: گوش پند نیوشان آواز او شنوده.                               ث: هر آن که از روی نادانی نه او را گزید، گزند او ناچار بدو رسید.      ج: هستی هر چه نام هستی دارد بدوست. 

7-     در عبارت« هر آن که از روی نادانی نه او را گزید، گزند او ناچار بدو رسید.»منظور از «او»(مشخّص شده )چیست؟

8-     در باره ی نوع «را»در عبارت های ذیل ، با راهنمایی معلّم خود تحقیق کنید.                                                      الف: سپاس و آفرین ایزد جهان آفرین راست.    ب: پادشاهی او راست زیبنده.                                پ:گمراهان را راه نماینده.            ت: هر آن که از روی نادانی نه او را گزید، گزند او ناچار بدو رسید.

9-     منظور از «بلندی»و«پستی» در بیت ذیل چیست؟                                                                                           - جهان را بلندی و پستی تویی                      ندانم چه ای هرچه هستی تویی

10- منظور از عبارت«تا باد و آب و آتش و خاک در آفرینش در کار است و گل بر شاخسار هم بستر خار» چیست؟

11 - « مراعات نظیر » را در عبارت« تا باد و آب و آتش و خاک در آفرینش در کار است و گل بر شاخسار هم بستر خار.» نشان دهید.

12- کدام کلمات در عبارت بالا «تضاد» دارند؟ 

------------ای خدا ای فضل تو حاجت روا---------------

13- در بیت اول شعر

      الف: «حاجت روا» از نضر دستوری چه نوع کلمه ای است؟

      ب: به نظر شما از مصراع اول چه کلمه ای حذف شده است؟

      پ: معنی «با» در مصراع دوم چیست؟

14- با توجه به بیت«قطره ی دانش که بخشیدی زپیش / متصل گردان به دریاهای خویش»

      الف) چرا شاعر دانش خود را به قطره تشبیه کرده است؟                  ب) «دریا» استعاره از چیست؟

  پ) منظور از «متّصل گردان یه دریاهای خویش»چیست؟

      15- در بیت«قطره ی علم است اندر جان من/ وارهانش از هوا وز خاک تن»

            الف) منظور از «خاک تن» چیست؟               ب) به طور کلّی شاعر از خداوندچه درخواستی می کند؟

16- در بیت«صد هزاران دام و دانه است ای خدا/ ما چو مرغان حریصی بی نوا»

            الف) منظور از «دام » و«دانه» چیست؟        ب) در بیت چه تشبیهی به کار رفته است؟ مشبّه و مشبّهٌ به را پیدا کنید.                        پ) بین کدام کلمات آرایه ی «مراعات نظیر» می بینید؟

17- بیت پنجم و ششم را به نثر روان بنویسید.

18- منظور از «آتش» در بیت«بی ادب تنها نه خود را داشت بد/ بلکه آتش در همه آفاق زد»چیشت؟

19- در بیت «از خدا جوییم توفیق ادب/ بی ادب محروم ماند از لطف رب»

       فعل«شد» معادل فعل«می شود» است؛ به کمک معلّم خود نمونه های دیگری از این کاربرد را بیابید.

20- در باره ی مولوی و آثار او در یک بند مطلب بنویسید.

21- در متن درس«ستایش خدا و پیغمبر» نمونه هایی از کاربرد سجع را نشان دهید.

            طرح سؤالات دبیر محترم:

                        1- ................................................

                        2-................................................

                        3-................................................

------------ ادبیات چیست ص7--------------

1-     شاعر و نویسنده چه گونه عناصر ذهنی خود را در اختیار خواننده قرار می دهد و او را با خود هم دل و همراه می سازد؟

2-      .   .   .   مصالح و موادی هستند که شاعر و نویسنده با بهره گیری از آن عواطف و تخیّلات خویش ، آن ها را به کار می گیردواثری ادبی و هنری پدید می آورد.

3-     ما چه گونه می توانیم قدر شناس سرمایه های ادبی خویش باشیم و بر غنا وعظمت آن بیفزاییم؟

4-     تشبیه به کار رفته در بیت«چو بانگ رعد خروشان که پیچد اندر کوه/ جهان پر است از گلبانگ عاشقانه ی ما» رابیابید.

5-     در بیت «نوای گرم نی از فیض آتشین نفسی است/ زسوز سینه بود گرمی ترانه ی ما»                     الف) منظور از آتشین نفس کیست؟                  ب) شاعر چه رابطه ای بین خود ونی برقرار کرده است؟ ت) مفهوم هر دو بیت را به زبان ساده و روان بنویسید.                                                                                                     --------- در آمدی بر انواع ادبی---------

1- گذشتگان ما آثار ادبی را به طور عمده بر اساس   .   .    .     و    .     .     .     تقسیم بندی می کردند.

2- از قالب های ذیل کدام ها بر اساس شکل ظاهر تقسیم نشده اند؟

      الف) قصیده وغزل        ب) دو بیتی و مثنوی          پ) رباعی و مثنوی                       ت)دو بیتی و رباعی

3- در ادبیات جهان آثار ادبی بر اساس   .    .    .    و   .    .    .    تقسیم بندی شده اند.

4- ادبیات جهان بر اساس محتوا و اندیشه بر چند نوع تقسیم شده است؟ نام ببرید.

------------ درس دوم : ادبیات حماسی----------

1-     حماسه چیست؟

2-     سه ویژگی حماسه را بنویسید.

3-     ویژگی اصلی حماسه کدام است؟

4-     کدام رویداد ها در حماسه می تواند آرمان ها و ارزوهای بزرگ ملّتی را در زمینه های مذهبی،اخلاقی و نظام اجتماعی نشان دهد و عقایدکلّی آن ملّت را در باره ی مسائل اصلی انسانی .  .  .  بیان کند؟

5-     .   .    .   نمونه ی اعلای حماسه است که استاد سخن فردوسی آن را به نظم در آورده است.

6-     شاهنامه را می توان به سه بخش  .   .   .   و  .    .    .   تقسیم کرد.

----------- رزم رستم و سهراب1-----------

1-     در بیت «کنون رزم سهراب و رستم شنو/ دگر ها شنیدستی این هم شنو»،«شنیدستی»از نظر زمان چه نوع فعلی است؟ معادل امروزی آن را بنویسید.

2-     با توجّه به بیت های ذیل به سؤالات مربوط پاسخ دهید.                                                                                 - بداد و بگفتش که این را بدار                   اگر دختر آرد تو را روزگار                                                 بگیر و به گیسوی او بر بدوز                                    به نیک اختر و فال گیتی فروز                                               ورایدون که اید زاختر پسر                                  ببندش به بازو نشان پدر                                             

الف) «ش»در«بگفتش» از نظر دستوری چه نقشی دارد؟

ب) «به گیسوی او بر » چه ویژگی دستوری دارد؟نمونه ی دیگری در درس بیابید.

پ) معادل امروزی «به نیک اختر و فال گیتی فروز» را بنویسید.

ت) «ایدون»در بیت سوم ،چه معنایی دارد؟

ث) در بیت سوم منظور از «اختر»، «سرنوشت» است ؛ به نظر شما چرا در این معنی به کار رفته است؟

ج) «ش» در «ببندش» کدام نقش دستوری را دارد؟         الف) نهاد پیوسته        ب) مضافٌ الیه      پ) مفعول    ت) متمّم

      3- در بیت«چو نه ماه بگذشت بر دخت شاه/ یکی پورش آمد چو تابنده ماه»                                                  الف) معنی واژه های «دخت»و«پور» را بنویسید.

            ب) «ش»چه نقش دستوری دارد؟

            پ) آرایه ی تشبیه را مشخّص کنید.

     4- با توجه به بیت«چو خندان شد و چهره شاداب کرد/ ورا نام تهمینه سهراب کرد»

            الف) نهاد در وصراع دوم کدام است؟

            ب) نوع دستوری«را» در مصراع دوم چیست؟

            پ) مصراع دوم را به نثر روان بنویسید.

     5- یکی از ویژگی های حماسه وجود حوادث خارق العاده در آن است؛ چگونگی کاربرد آن را در ابیات ذیل توضیح دهید.

                        - چو یک ماه شد هکچو یک سال بود                      برش چون بر رستم زال بود

                           چو ده ساله شد زلن زمین کس نبود       که یارست با وی نبرد آزمود

6- در دو بیت بالا معنی واژه های «بر»و«یارست» را بنویسید.

7-     با توجّه به دو بیت ذیل به سؤالات پاسخ دهید.                                                                                                         - تو پور گو پیلتن رستمی                    زدستان سامی و از نیرمی                                                  جهان آفرین تا جهان آفرید                        سواری چو رستم نیامد پدید         

الف) معنی واژه های «پور»،«گو»و«پیلتن» را بنویسید.                                                                                   

ب) بین «دستان»،«سام»و«نیرم» چه رابطه ای وجود دارد؟

پ) «دستان»لقب کیست؟

ت) «سوار» در این جا یعنی چه؟

   8- در بیت«چو رستم پدر باشد و من پسر/ نباید به گیتی کسی تاجور»،«تاجور » یعنی چه؟و چرا سهراب چنین عقیده ای دارد؟

   9- با توجه به ابیات:

                                    - به گردان لشکر سپهدار گفت                  که این راز باید که ماند نهفت

                                      پدر را نباید که داند پسر                         که بندد دل و جان به مهر پدر                                             مگر کان دلاور گو سال خور                                   شود کشته بر دست این شیرمرد                                        ازان پس بسازید سهراب را                                   ببندید یک شب بر او خواب را

            الف) منظور از «سپهدار» کیست؟

            ب) کدام راز باید نهفته بماند؟

            پ) در بیت دوم ، نهاد کدام است؟

            ت) معنی فعل«داند» در این چا چیست؟

            ث) «گَو سال خورد» کیست؟ و چرا به این نام خوانده شده است؟

            ج) در هریک از مصراع های بیت چهارم یک «کنایه» به کار رفته است؛مفهوم امروزی هر یک از آن ها را جدا گانه بنویسید.

10- معنی روان بیت«بگیر وببر زنده بر دار کن / وزو نیز با من مگردان سخن» را بنویسید.

11- «جنگ و بیداد را بر زمین زدن »در بیت«زکف بفکن این گرز و شمشیر کین / بزن جنگ و بیداد را بر زمین»یعنی چه؟

12- در بیت«دل من همی بر تو مهر آورد / همی آب شرمم به چهر آورد»

            الف) فعل را در هردو مصراع نشان دهید و نوع آن را بنویسید.

            ب) «آب شرم به چهر آوردن» چه مفهومی دارد؟

13- با توجه به بیت های ذیل به سؤالات پاسخ دهید.

                        - زکشتی گرفتن سخن بود دوش              نگیرم فریب تو زین در مکوش

                         بکوشیم فرجام کار آن بود                                   که فرمان و رای جهانبان بود

            الف) «زین در مکوش» یعنی چه؟               

            ب) «بکوشیم» در بیت دوم در این جا چه معنایی داردو با «کوشیدن » در بیت قبل چه تفاوتی دارد؟

            پ) رستم عاقبت کار را چه گونه پیش بینی می کند؟

 

به نام خدا

نام و نام خانوادگی:                      آزمون میانی زبان و نگارش فارسی دوره ی کاردانی عمومی              خرداد 1387

1- کوتاهی و بلندی بند های یک نوشته به   .   .   .    و   .   .   .    بستگی دارد.

2- هدف از مقدّمه در نوشته چیست؟

 

3- منظور از وحدت موضوع در نوشته چیست؟

 

4- دو مورد از راه های کسب مهارت در نوشتن را نام ببرید.

 

5- منظور از طرح مقاله یا نوشته چیست؟

 

6- در نگارش ، پس از تفکر و دقّت و تهیّه ی طرح به    .     .      .      می پردازیم.

7- املای واژه ها در کدام گزینه صحیح تر است؟

الف) یک روز،چه گویم،این کار         ب) تُرا،آنکس، ایدوست       پ) هیچکس،آنست،یکدیگر     ت) دانش مند، گل زار،بیقرار

8- املای همه ی گزینه ها درست است به جز  .  .  .  .

            الف) ببیند، برود، بخواند                 ب) به کار برد، به دست آورد، به زانو در آورد    

پ) میگوید، میخواند، میرفت         ت) میاسا، نیارا ، نیامد

9- در کدام گزینه املای همه ی کلمه ها درست است؟

            الف) انشاءالله ، علیرغم، علیحده     ب) علاقمند، حیله ها ،گله مند       پ) اعلی، منقّا، مبتلا       ت) شورا، تقوا، بلوا

10- کاربرد همزه(ء) در کدام گزینه صحیح است؟

            الف) مآخذ، مُآخذه                      ب) مئآثر، منشئات           پ) لئالی، مئاب                ت) لئام، مئات    

11- املای کدام واژه نادرست است؟

            الف) بطیء           ب) ضوء          پ)موؤیّد           ت) مؤانست      

12- املای صحیح را مشخّص کنید.

            الف) خدمتگذار      ب) حقگذار       پ) قانون گذار               ت) نماز گذار

13- کاربرد علا ئم نگارشی در کدام گزینه درست است؟      

            الف) احمد ، برادر مسعود دیروز این جا بود.                       ب) سعدی می گوید:«هرکه سخن نسنجد؛ از جوابش برنجد».           

            پ) ارسطو متوفّی به سال 322ق.م. است.          ت) احمق را ستایش خوش آید، چون لاشه که در کعبش دمی ؛ فربه نماید.

14- کاربرد علامت (؟) در کدام گزینه صحیح است؟

            الف) استاد از دانشجو پرسید که :آیا درسش را خوانده است؟                        ب) همه می دانستند که او چه می گوید؟

            پ) نظر شما چیست؟بروم؟یا نروم؟                                                ت) کدام را می پسندی؟سبز یا آبی؟

15- کاربرد علایم صحیح را مشخّص کنید.

            الف) علی- علیه السّلام- می فرماید:«الدّهر یومان،یومٌ لک و یومٌ علیک».          

            ب) علی،علیه السّلام، می فرماید:«الدّهر یومان؛ یومٌ لک و یومٌ علیک».  

            پ) علی- علیه السّلام- می فرماید:«الدّهر یومان: یومٌ لک و یومٌ علیک».           

            ت) علی، علیه السّلام- می فرماید:«الدّهر یومان،یومٌ لک و یومٌ علیک».             

16- جمله ی زیر را علامت گذاری کنید.

            امّهات یا آخشیجان یا عناصر اربعه  عبارت اند از   الف  آب  ب  خاک   پ  باد   ت   آتش

 

17- بازرس یا حساب رس معمولاً از کدام شیوه ی تحقیق در بازرسی یا حساب رسی استفاده می کند؟

            الف) مشاهده                 ب) تحقیق عمومی           پ) کتابخانه ای                ت) مصاحبه و مشاهده

18- درستی یا نادرستی مطلب ذیل را مشخّص کنید.

            «توجّه به فهرست مآخذ یکی از راه های استفاده از منابع مختلف در تحقیق است».         درست           نادرست  

 

19- همه ی موارد به جز  .    .    .    نشان دهنده ارزش هر کتاب یا نوشته ی تحقیقی است .

            الف) استفاده از منابع و مآخذ فراوان          ب) داشتن فهرست های لازم       

            پ) تازگی مطالب                                    ت) اعتبار و شهرت نویسنده

20- پس از به دست آوردن کتاب یا نشریه ی مورد نیاز برای تحقیق، نخستین کاری که باید بکنیم .  .  .   است.

            الف) مراجعه به فهرست مطالب و مندرجات آن.                  ب) مراجعه به فهرست منابع و مآخذ آن.

            پ) مطالعه ی دقیق مطالب آن                                          ت) یادداشت برداری از مندرجان آن.

21- اولین گام اساسی در تهیّه ی گزارش   .   .   .   است.

            الف) مشاهده        ب) گرد آوری اطّلاعات              پ) انتخاب موضوع          ت) تفکّر و تأمّل

22- این نوع گزارش صرفاً بر مبنای تحقیق خالص آماده می شود و هدف از آن بالابردن سطح اطلاعات و معلومات دانشجو یا محقّق است.

                الف) تفصیلی              ب) تحصیلی و تحقیقی        پ) رسمی               ت) اداری

23- همه ی موارد از مشخصّات یک گزارش خوب است به جز .   .   .   .

                الف) با ید صرفاً منعکس کننده ی حقایق باشد.                                    ب) باید بر اساس تفکری صحیح و منطقی تدوین شده باشد.

                 پ) در همه ی موارد باید صریح و قطعی اظهار نظر شده باشد.     ث) نه باید خیلی مفصّل و نه خیلی کوتاه و مختصر باشد.

24- منبع و مأخذ چنین گزارشی صرفاً اطلاعات دست اول است.

                الف) ساده                   ب) تفصیلی          پ) مختلط              ث) اداری

25 فهرست کتاب های چاپی فارسی، تألیف  .   .   .    در چهار مجلّد تدوین شده است.

                الف) محمود مدبری              ب) ایرج افشار                        پ) دکتر غام حسین مصاحب                ث) خان بابا مشار

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

الف

 

 

 

 

 

 

 

آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک

برای تبادل لینک شما ما را با نام سایت سیحون و آدرس  http://www.seyhoon.ir لینک کنید و سپس فرم زیر را پر کنید.





نويسندگان